PENGARUH KEPUASAN TERHADAP KEPERCAYAAN DAN LOYALITAS KONSUMEN PENGGUNA E-COMMERCE BHINNEKA KOTA MATARAM
PENGARUH KEPUASAN TERHADAP KEPERCAYAAN DAN LOYALITAS KONSUMEN PENGGUNA E-COMMERCE BHINNEKA KOTA MATARAM
Keywords:
Satisfaction, Trust, LoyaltyAbstract
This research aims to find out the impact of consumer satisfaction, consumer confidence on consumer loyalty and to know the effect of consumers satisfaction on consumers loyalty through consumer trust. This type of research is quantitative associative research. The data collection method used is the survey method using primary data collected directly from respondents using questionnaires. The population in this study is a user of the Bhinneka application and who used the Bhinnereka application. Sampling was done using non-probability sampling type purposive samplings with a sample of as many as 100 respondents. The data analysis method used is path analysis with data analysis tool using SPSS version 24. The results of the analysis show that: (1) consumer satisfaction influences but is not significant to consumer loyalty, (2) consumer confidence has a significant influence on consumer loyalties, (3) consumer satisfying influences significantly consumer trust, and (4) consumer faith is capable of being a mediation variable
Downloads
References
Aditya, E, N., Wiyadi, Iwan, S. (2020). Pengaruh Kepuasan Terhadap Loyalitas Pasien Di Poliklinik Gigi Rsud Kabupaten Karanganyar Yang Dimediasi Oleh Kepercayaan Pasien. Hal 307.
Arif, F., Maria, V, R. (2022). Loyalitas Konsumen: Implikasi Dari Nilai
Pelanggan, Kualitas Pelayanan, Kedekatan Emosional. Hal 503, 505, Dan 506.
Bagus, N., Riskayanto. (2018). Analisis Dampak Penciptaan Brand Image Dan Aktifitas Word Of Mouth (Wom) Pada Penguatan Keputusan Pembelian Produk Fashion. Hal 17.
Desy, S., Achmad S. (2019). Analisis Jalur (Path Analysis) Pengaruh Kondisi Sosial Ekonomi Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa. Hal 187.
Eri, Y, N., Prawidya, H., Lailan, S, H., Wita, P. (2020). Perkembangan Transaksi Bisnis E-Commerce Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Di Indonesia, Hal 507, 508.
Ferdinand, A. 2014. Metode Penelitian Manajemen Pedoman Penelitian Untuk Penulisan Skripsi Tesis Dan Disertai Ilmu Manajemen. Semarang : Universitas Diponegoro.
Harmayani., Durahman, M., Amir, H., Neni, M., Jeperson, H. (2020). E-Commerce: Suatu Pengantar Bisnis Digital, Cetakan 1. Hal 1,2, Dan 3.
Herlina., Thing, T, D. (2018). Implementasi Rumus Sobel Pada Web Dengan Topik Regresi Linier Menggunakan Variabel Interventing.
Jonathan, S. (2011). Mengenal Path Analysis : Sejarah, Pengertian Dan Aplikasi.
Kurnia, K, R. (2019). Analisis Pengaruh Kepuasan Pelanggan Dan Kepercayaan Pelanggan Terhadap Loyalitas Pelanggan Dalam Berbelanja Melalui E-Commerce Di Indonesia. Hal 49.
Marissa, N, B. (2019). Analisis Pengaruh Brand Awareness, Promosi Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pengguna Jasa Transportasi Online Grabcar Di Kota Lampung.
Marzuki. 1981. Metodologi Riset. Yogyakarta: Fakultas Ekonomi Universitas Islam Indonesia.
Mauldy, I. (2020). Pengaruh Retailing Mix Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Pada Alfamart Matraman Raya 3 Jakarta Timur). Hal 26.
Mella, R., Nurhadi. (2022). Pengaruh Citra Merek, Kepuasan Konsumen Dan Kepercayaan Terhadap Loyalitas Pelangganair Mineral Merekaqua. Hal 200, 201, Dan 202.
Muhammad, F, R., Melani, Q. (2021). Analisis Perbedaan Kepuasan Konsumen Pada Pengguna E-Commerce Jd.Id Di Wilayah Jabodetabek Berdasarkan Nilai Pelanggan Dan Diferensiasi Produk. Hal 55, Dan 56.
Mulyatiningsing, E. 2011. Riset Terapan Bidang Pendidikan Dan Teknik.Yogyakarta: Uny Press.
N,P,S, Supertini., N,L,W,S, Telagawathi., N,N, Yulianthini. (2020). Pengaruh Kepercayaan Dan Kepuasan Pelanggan Terhadap Loyalitas Pelanggan Pada Pusaka Kebaya Di Singaraja. Hal 62, 63, Dan 64.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Arya Fikri Haykall, Sulhaini Sulhaini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.