PENINGKATAN KUALITAS PRODUK DAN PEMASARAN USAHA FAM’S KITCHEN UNTUK MENDUKUNG PERTUMBUHAN EKONOMI LOKAL

Authors

  • I Gusti Agung Arista Pradnyani Universitas Mataram
  • Nila Rahayu Universitas Mataram
  • Sri Maryanti Universitas Mataram
  • Adrianda Anwar Universitas Mataram
  • Yeldy Dwi Genadi Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.29303/abdimassangkabira.v5i2.1666

Keywords:

MSMEs, Digital Marketing, Design, Product Quality

Abstract

Fam's Kitchen, as one of the MSMEs operating as a street vendor at night markets and concerts, faces problems related to the appearance of the unattractive place of sale and limited marketing strategies, both conventionally and digitally. This community service program aims to improve product quality and marketing strategies, especially by utilizing social media and improving the design of the place of business. Through training and mentoring, Fam's Kitchen is expected to be able to develop product quality, enhance the appearance of its place of sale, and maximize digital marketing. With these steps, it is hoped that this business can compete on a broader market, increase competitiveness, attract more customers, and contribute more broadly to local economic growth and empowerment of MSMEs.

References

Endarwati, E. T., Widyastuti, S. M., & Desfitrina, D. (2022). Penggunaan Media Sosial Sebagai Alternatif Strategi Pemasaran Para Pelaku Usaha Mikro Kecil Dan Menengah. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 6(3), 2164–2171. https://doi.org/10.31955/mea.v6i3.2739

Hapsari, Y. A., Apriyanti, P., Hermiyanto, A., & Rozi, F. (2024). Analisa Peran UMKM Terhadap Perkembangan Ekonomi di Indonesia. 4.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management (15th ed.) (P. Education. (ed.); Pearson Ed). Pearson Education.

Laurina, N. A., Swastuti, E., Nurchayati, N., & Yunita, L. E. (2024). Meningkatkan Daya Saing UMKM Melalui Branding dan Inovasi Digital. Dedikasi Sains Dan Teknologi, 4(1), 7–15. https://doi.org/10.47709/dst.v4i1.3636

Mahabbah, H. I. N., & Mawardi, A. I. (2024). Implementasi Strategi Pemasaran STP (Segmenting, Targeting, Positioning) Pada UMKM Alief Onion`s. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara (JPkMN), 5(1), 183–189.

Oktaviani Tarru, R., & Eirene Tarru, H. (2024). Pemberdayaan Umkm Sebagai Usaha Meningkatkan Kualitas Pemasaran Produk di Lembang Tadongkon. Jurnal Locus Penelitian Dan Pengabdian, 3(2), 203–208. https://doi.org/10.58344/locus.v3i2.2475

Prof. (Riset) Dr. Ir. Achmad Suryana, M. (2019). Teknologi Disruptif: Tantangan Dan Peluang Dalam Mendorong Kewirausahaan. In Yayasan Pustaka Obor Indonesia. https://berkas.dpr.go.id/puslit/files/buku_tim/buku-tim-public-110.pdf

Putri, T. E., Oktoberza, W., & Wahyuni, A. S. (2024). Optimasi Pemasaran Produk UMKM melalui Pelatihan Fotografi dan Media Sosial di Desa Sawah Lebar Baru untuk Tujuan Pembangunan Berkelanjutan. Jurnal Abdimas BSI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(1), 115–123. https://doi.org/10.31294/jabdimas.v7i1.19922

Sya’bania, A., Zain, M. A. A., Winarno, A., & Hermawan, A. (2022). Strategi Pengembangan Umkm Dengan Pemanfaatan Digital Marketing Di Era Modernisasi (Studi Pada Umkm Lamingo97). Jurnal Pemantik, 1(2), 134–143. https://doi.org/10.56587/pemantik.v1i2.51

Wahyu, H. T., Sarmini, S., & Subarkah, P. (2024). Visual Rebranding Desain Kemasan Produk Olahan Gula Jahe Seduh UMKM Berkah di Kabupaten Banyumas. ANDHARUPA: Jurnal Desain Komunikasi Visual & Multimedia, 9(4), 565–577. https://doi.org/10.33633/andharupa.v9i4.8311

Downloads

Published

2025-04-12

How to Cite

Pradnyani, I. G. A. A., Rahayu, N., Maryanti, S., Anwar, A., & Genadi, Y. D. (2025). PENINGKATAN KUALITAS PRODUK DAN PEMASARAN USAHA FAM’S KITCHEN UNTUK MENDUKUNG PERTUMBUHAN EKONOMI LOKAL. Jurnal Abdimas Sangkabira, 5(2), 245–252. https://doi.org/10.29303/abdimassangkabira.v5i2.1666