Analisis Strategi Rantai Nilai (Value Chain) Untuk Keunggulan Kompetitif Melalui Pendekatan Manajemen Biaya
DOI:
https://doi.org/10.29303/risma.v4i3.2127Keywords:
Cost Management, Competitive Advantage, Value ChainAbstract
This study aims to determine the effect of value chain and cost management on competitive advantage at Rosa Catering. To support this research, of course, accurate and precise data is needed, so that the discussion and data are in accordance with what is in the field. The place used as the object of research is Rosa Catering which is located on Jalan Palapa II Karang Tapen, Cakranegara, West Nusa Tenggara. This research is a quantitative study with a descriptive approach. The results of the study indicate that the application of the value chain has a positive effect on the company's competitive advantage. Rosa Catering only relies on one place of business as the object of research and may not be generalized to the entire population of catering businesses due to differences in characteristics and conditions between businesses. The results of further research are expected to expand more diverse samples in various types of catering businesses, both small, medium, and large scale, as well as in various geographic locations.
References
Abdullah, A. A. H., & Senan, N. A. M. (2019). The complementary association between value chain analysis and target costing system to strengthen the competitiveness: An applied study on saudi manufacturing companies in Al-Kharj. Management Science Letters, 9(10), 1543–1552. https://doi.org/10.5267/j.msl.2019.5.031
Alnawaiseh, M. A. L. I., AL-Rawashdi, F. M., & Alnawaiseh, M. (2014). The Extent of Applying Value Chain Analysis to Achieve and Sustain Competitive Advantage in Jordanian Manufacturing Companies. International Business Research, 7(8). https://doi.org/10.5539/ibr.v7n8p179
Arifin, A., Halim, Moh., & Maharani, A. (2020). Penentuan Biaya Strategis Melalui Analisis Value Chain. BUDGETING: Journal of Business, Management and Accounting, 2(1), 127–139. https://doi.org/10.31539/budgeting.v2i1.1224
Arvianto, A., & Rakhmawati, A. D. (2013). Usulan Strategi untuk Meningkatkan Daya Saing Produk Mebel Rotan Single Chair dengan Analisis Rantai Nilai (Studi Kasus: Klaster Mebel Rotan Kab. Cirebon). In J@TI Undip: Vol. VIII (Issue 2). http://dishut.jabarprov.go.id
Ayu Puspitasari, I. S., Susbiyani, A., Fitriya, E., & Studi Akuntansi Fakultas Ekonomi Dan Bisnis, P. (2018). Analisis Rantai Nilai (Value Chain Analysis) sebagai Upaya untuk Meningkatkan Keunggulan Kompetitif bagi Perusahaan (Studi Empiris Pada PT Indoroti Prima Cemerlang abang Jember).
Chandra, A. (2016). Analisis Pengaruh Teknologi dan Rantai Nilai dalam Pencapaian Keunggulan Bersaing Berkelanjutan dalam Upaya Peningkatan Kinerja Usaha di Industri Kulit Manding Yogyakarta. http://ejournal-s2.undip.ac.id/index.php/dbr
Damayanti, N. A., Probowulan, D., & Nastiti, A. S. (2021). Analisis Rantai Nilai sebagai Upaya untuk Meningkatkan Keunggulan Kompetitif (Studi Kasus Pada Ud. Ijen Batik Bondowoso). In Jurnal Akuntansi Terapan dan Bisnis (Vol. 1, Issue 1).
Hartati, M., & Rahman, A. (2016). Analisa Risiko Rantai Pasok Lopo Mandailing Kopi dengan Pendekatan Sistem Traceability. In Jurnal Teknik Industri (Vol. 2, Issue 1).
Hayati, E. N. (2014). Supply Chain Management (SCM) dan Logistic Management.
Ikhwana, A., Kalibrasi, J., Tinggi, S., Garut, T., & Mayor, J. (2017). Analisis Dan Strategi Penambahan Nilai Jual Komoditas Kopi Melalui Penataan Rantai Nilai Komoditas Kopi. http://journals.sttgarut.ac.id
Jannah, R., Yurisinthae, E., Hamid, A., & Yusra, A. (2019). Analisis Rantai Nilai (Value Chain) Kerupuk Lidah Buaya (Alovera) pada UKM I Sun Vera di Kota Pontianak.
Kesuma, M. (2019). Analisis Rantai Nilai (Value Chain Analysis) Bank Muamalat untuk Peningkatan Kinerja (Vol. 1, Issue 2). www.tempo.co,
Marisa, J., Syahni, R., & Ampuh Hadiguna, R. (2017). Analisis Strategi Rantai Nilai (Value Chain) untuk Keunggulan Kompetitif melalui Pendekatan Manajemen Biaya pada Industri Pengolahan Ikan.
Masharyono, & Hasanah, C. U. (2016). Tourism Scientific Journal Pengaruh Kualitas Produk terhadap Kepuasan Konsumen pada Celdi Katering (Survei Pada Konsumen Celdi Katering). http://life.viva.co.id/news/read/...//rabu,
Papilaja, J. (2015). Analisis Rantai Nilai untuk Efisiensi dan Peningkatan Marjin pada Perusahaan Produsen Mutiara di Maluku.
Prasetyo, M. A. M., & Sukatin, S. (2020). Nilai Strategis dalam Meningkatkan Competitive Value Perguruan Tinggi Agama Islam Swasta di Provinsi Jambi. Idarah (Jurnal Pendidikan Dan Kependidikan), 4(2), 121–134. https://doi.org/10.47766/idarah.v4i2.1037
Sari, I. N., Pusparini, H., & Nurabiah, N. (2023). Analisis Biaya Produksi Dan Perhitungan Tarif Air Minum Pada Perusahaan Daerah Air Minum (Pdam) Kabupaten Lombok Timur. Bisnis-Net Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 6(2), 461–468. https://doi.org/10.46576/bn.v6i2.3549
Segara, G. A., Kusmantini, T., & Utami, Y. (2019). Pengaruh Aktivitas Rantai Nilai Terhadap Kualitas dan Inovasi Produk. 1(3). www.kemenperin.go.id
Septi Sanjaya, N., Tinggi Ilmu Ekonomi Sutaatmadja Subang, S., & Artikel, H. (2021). Supply Chain Risk Management (SCRM) Analysis on The Supply Chain of Halal Food Products Using Scor, Horr and Pareto Diagram Method (Case Study on Ibu Mimin’s Chicken Slaughter House). Islamic Economic, Accounting and Management Journal (TSARWATICA, 48–77. https://ojs.stiesa.ac.id/index.php/tsarwatica
Soemaryani Imas, Ernie Tisnawati, & Deki Fermansyah. (2015). Pengembangan Model Kontribusi Network Governance dalam Value Chain untuk Meningkatkan Keunggulan Bersaing Usaha Perikanan Tangkap (Survei Pada Nelayan Perikanan Tangkap Di Kabupaten Indramayu). www.rokhmindahuri.info,
Sugiono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif.
Suriyanti. (2021). Analisis Rantai Nilai (Value Chain Analysis) Badan Pengelola Keuangan Haji (BPKH) dalam Peningkatan Kinerja (Vol. 2, Issue 1). www.bpkh.go.id,
Suryandani, W., & Kusumaningsih, N. (2021). Pengembangan Strategi Industri Kreatif Menggunakan Value Chains Analysis 265 Fokus Ekonomi Pengembangan Strategi Industri Kreatif menggunakan Value Chain Analysis. http://ejournal.stiepena.ac.id/index.php/fe
Sutriani, E., & Oktaviani, R. (2019). Analisis Data dan Pengecekan Keabsahan Data.
Van Hoang, V. (2015). Value chain analysis and competitiveness assessment of Da Xanh Pomelo Sector in Ben Tre, Vietnam. Asian Social Science, 11(2), 8–19. https://doi.org/10.5539/ass.v11n2p8
Wijaya, M. (2019). Analisis Rantai Nilai dalam Meningkatkan Kinerja dan Keunggulan Kompetitif Perusahaan.
Wulandari, O. P. (2017). Analisis Rantai Nilai (Value Chain) untuk Meningkatkan Efisiensi Biaya Produksi Cement Retarder.
Zulkarnaen, W., Dewi Fitriani, I., Yuningsih, N., Muhammadiyah Bandung, S., & Tasikmalaya, S. (2020). Pengembangan Supply Chain Management dalam Pengelolaan Distribusi Logistik Pemilu yang Lebih Tepat Jenis, Tepat Jumlah dan Tepat Waktu Berbasis Human Resources Competency Development di KPU Jawa Barat. 4(2).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Novia Hidayatul Rahmah, Animah, Zuhrotul Isnaini

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.