Apakah Pengendalian Internal Penting? Menilai Perannya Dalam Mengamankan Integritas Pendapatan Pasien BPJS Di RSIA Permata Hati Mataram
DOI:
https://doi.org/10.29303/risma.v4i3.2174Keywords:
Internal Control, BPJS Revenue, Pending Claims, HospitalAbstract
This study aims to analyze the importance of internal control in securing the integrity of BPJS patient income at Permata Hati Mataram Mother and Child Hospital. The method used is a qualitative approach with a descriptive study type, through data collection techniques in the form of interviews, participant observation, and documentation. The results showed that internal control in the hospital had included separation of work functions, tiered verification, and fairly good internal coordination. However, there are still obstacles in technical aspects such as errors in the E-Claim system and document mismatches that cause pending or failed claims. This condition has an impact on delayed revenue and an increase in uncollectible receivables. Thus, internal control proves to play an important role in maintaining the financial integrity of hospitals that depend on revenue from BPJS Kesehatan.
References
Alwi, A., Gamaliel, H., & Rondonuwu, S. (2023). ANALYSIS OF THE IMPLEMENTATION OF THE REVENUE CYCLE ACCOUNTING INFORMATION SYSTEM AT CV ANEKA RITELINDO MANADO. 11(1).
Amran, R. (2023). Prosedur BPJS dan Klaim BPJS oleh Rumah Sakit. Health and Medical Journal, 5(2), 147–154. https://doi.org/10.33854/heme.v5i2.1338
Fahreza, I., & Kirana, D. J. (2021). ANALISIS SISTEM INFORMASI AKUNTANSI UNTUK MENINGKATKAN MUTU PELAYANAN DAN EFEKTIVITAS PENAGIHAN DANA PEMBAYARAN KLAIM BPJS. 2.
Fajar, A., Suprapto, H., & Qonita, A. M. (2017). SISTEM PENGENDALIAN INTERN (SPI) TERHADAP PERSEDIAAN OBAT UNTUK PASIEN BADAN PENYELENGGARAAN JAMINAN SOSIAL (BPJS) DI UPT PUSKESMAS KOWEL. 2(2).
Karmilawati, M., & Diapati, M. M. (2025). Analisis Siklus Pendapatan Pasien BPJS Kesehatan Pada Rumah Sakit Budi Agung Palu.
Kimda, F. (2025, January 16). Klaim Pending BPJS Kesehatan Mencapai 32 Persen, Operasional RS Ruslan Terganggu. Lombok Post. https://lombokpost.jawapos.com/metropolis/1505533983/klaim-pending-bpjs-kesehatan-mencapai-32-persen-operasional-rs-ruslan-terganggu?utm_source
Kurnia, E. K. (2022). FAKTOR PENYEBAB PENDING KLAIM BPJS KESEHATAN PASIEN RAWAT INAP DI RUMAH SAKIT X PERIODE TRIWULAN I TAHUN 2022.
Kusumawati, A. N. (2020). Faktor – Faktor Penyebab Pending Klaim Rawat Inap di RSUD Koja tahun 2018. 47(1).
Napsah, H., Akram, A., & Fitriyah, N. (2023). PERAN PENGENDALIAN INTERNAL DAN SISTEM INFORMASI AKUNTANSI (SIA) TERHADAP PENGENDALIAN BIAYA RUMAH SAKIT UMUM DAERAH (RSUD) PRAYA PADA MASA PANDEMI COVID-19. Jurnal Riset Mahasiswa Akuntansi, 3(3), 26–39. https://doi.org/10.29303/risma.v3i3.757
Nurbatin, D., & Lestari, P. (2018). PENGEMBANGAN MODEL SISTEM INFORMASI AKUNTANSI RUMAH SAKIT SEBAGAI INFORMASI PENDAPATAN ATAS PELAYANAN PASIEN PESERTA BPJS DI RSU UNIVERSITAS MUHAMADIYAH MALANG.
Pratama, A., Fauzi, H., Nur Indira, Z., & Purnama Adi, P. (2023). Analisis Faktor Penyebab Pending Klaim Rawat Inap Akibat Koding Rekam Medis Di Rumah Sakit Umum Daerah (RSUD) Dr. Soedirman Kebumen. Jurnal Ilmiah Perekam dan Informasi Kesehatan Imelda (JIPIKI), 8(1), 124–134. https://doi.org/10.52943/jipiki.v8i1.1225
Pratiwi, Y. R., & Priono, H. (2021). ANALISIS SISTEM PENGENDALIAN INTERNAL TERHADAP FUNGSI PENERIMAAN KAS PADA RUMAH SAKIT ORTHOPEDI DAN TRAUMATOLOGI SURABAYA. 14(1).
Putri, D. A., & Aristi, M. D. (2023). ANALISIS SIKLUS PENDAPATAN PADA PASIEN BPJS KESEHATAN DI RSI IBNU SINA PEKANBARU.
Susanti, M. E., Ponorogo, S. B. H., Sureni, I., & Ponorogo, S. B. H. (2018). TINJAUAN PERAN KODER UNTUK KLAIM BPJS KESEHATAN DALAM PELAKSANAAN JKN DI RSU DARMAYU PONOROGO. 3(3).
Tamburaka, S., Purnaman, S., Samawi, A., & Dian Fauziah, V. (2024). ANALISIS AKUNTANSI PENDAPATAN ATAS SISTEM PEMBAYARAN ASURANSI KESEHATAN BPJS PADA RUMAH SAKIT UMUM DAERAH. Jurnal Akuntansi dan Keuangan, 9(1), 90–101. https://doi.org/10.33772/jakuho.v9i1.143
Universitas Methodist Indonesia, Br Tumorang, S., Saragih, R., & Ginting, M. C. (2023). EVALUASI PENERAPAN SISTEM INFORMASI AKUNTANSI PENDAPATAN TERHADAP PELAYANAN PASIEN BPJS PADA RUMAH SAKIT UMUM. METHOSIKA: Jurnal Akuntansi dan Keuangan Methodist, 6(2), 160–169. https://doi.org/10.46880/jsika.Vol6No2.pp160-169
Zarlis, D. (2019). PENGARUH PENGENDALIAN INTERNAL TERHADAP PENCEGAHAN FRAUD DI RUMAH SAKIT (Studi empiris pada Rumah Sakit swasta di Jabodetabek). Transparansi Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi, 1(2), 206–217. https://doi.org/10.31334/trans.v1i2.304
Zulfikar, A., Nyorong, M., & Nuraini, N. (2023). Evaluasi Implementasi SIMRS Rawat Jalan Terhadap Sistem Pelaporan Klaim BPJS di RSUD Aek Kanopan Kabupaten Labuhan Batu Utara. JOURNAL OF HEALTHCARE TECHNOLOGY AND MEDICINE, 9(1), 612. https://doi.org/10.33143/jhtm.v9i1.2884
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Cinta Wati, Auliana Lariska, Ade Prasetia, Nur Fitriah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.