Analisis Pengakuan Pendapatan Klaim BPJS Kesehatan Di Rumah Sakit Universitas Mataram

Authors

  • Linda Aulia Aulia Universitas Mataram
  • Bambang Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.29303/risma.v5i4.2251

Keywords:

Revenue Recognition, Pending Claims, BPJS Kesehatan, Government Hospital, Government Accounting Standards

Abstract

This study aims to analyze the revenue recognition process of BPJS Kesehatan claims at Mataram University Hospital, a government work unit applying Government Accounting Standards (SAP) based on the cash toward accrual basis. The research employed a descriptive quantitative approach, using documentation, interviews, and an analysis of claim reports from January 2025. Findings reveal a negative discrepancy of Rp 181,634,816 between the hospital's submitted claims and those approved by BPJS, with 11.9% of total claims still in pending status. Most discrepancies occurred in outpatient services due to coding errors, incomplete documentation, and limitations in the hospital’s information system. While revenue recognition has been carried out in accordance with
SAP principles, the implementation faces administrative and technical challenges that impact cash flow and the accuracy of financial reporting. This study recommends strengthening internal verification systems, enhancing human resource capacity, and integrating hospital information systems to ensure a more efficient and accountable claim process, supporting financial sustainability and continuous healthcare service delivery.

References

Ais, P. L. R., & Akhirruddin, A. (2024). Analisis Pending Claim Badan Penyelenggara Jaminan Sosial (BPJS) Rawat Jalan pada Rumah Sakit Petrokimia Gresik. MES Management Journal, 3(3). https://doi.org/10.56709/mesman.v3i3.615

Ambarwati, W. (2021). Pembiayaan Pasien COVID-19 dan Dampak Keuangan terhadap Rumah Sakit yang Melayani Pasien COVID-19 di Indonesia Analisis Periode Maret 2020 – Desember 2020. Jurnal Ekonomi Kesehatan Indonesia, 6(1). https://doi.org/10.7454/eki.v6i1.4881

Aminah, S., Khodijah Parinduri, S., & Dwimawati, E. (2021). Analisis penyebab pengembalian berkas klaim pasien badan penyelenggara jaminan sosial (bpjs) kesehatan pada layanan rawat jalan tingkat lanjut (rjtl) di rumah sakit paru dr. M. Goenawan partowidigdo tahun 2019. Promotor, 4(5), 447–457. Https://doi.org/10.32832/pro.v4i5.5657

Ariesando, M. A., Kodyat, A. G., Himawaty, S., & Andriwinarsih, E. (2024). Analisa Faktor Penyebab Dispute Pada Berkas Klaim Rawat Inap Pasien COVID-19 di RS Mekar Sari Tahun 2021. Jurnal Manajemen dan Administrasi Rumah Sakit Indonesia (MARSI), 8(4), 415–420. https://doi.org/10.52643/marsi.v8i4.5315

Handayani, H., Wahyudi, B., & Mulyani, K. (2024). Analisis Penyebab Pending Klaim Pasien BPJS Rawat Inap dalam Rangka Mengoptimalkan Pendapatan di RSUD Banten. Action Research Literate, 8(12), 3512–3529. https://doi.org/10.46799/arl.v8i12.2532

Haryono, G. (n.d.). Akibat Keterlambatan Pembayaran Klaim BPJS Kesehatan Terhadap Mutu Pelayanan Rumah Sakit Awal Bros Pekanbaru.

Kusuma Rahayu, A. A., Ikawati, F. R., & Afifah, L. (2025). Analisis Penyebab Pending Klaim BPJS Rawat Inap di Rumah Sakit X Kota Malang Tahun 2024. Jurnal Bidang Ilmu Kesehatan, 15(1), 74–83. https://doi.org/10.52643/jbik.v15i1.5785

Mahardika, I. D. G. D. P. (2021). Analisis studi peristiwa penyebaran covid-19 terhadap harga saham yang terdaftar di bursa efek indonesia. Abis: accounting and business information systems journal, 9(3). https://doi.org/10.22146/abis.v9i3.65948

Monika Shanty Ista Purta, Nur Fitriyah, & Adhitya Bayu Suryantara. (2022). Analisis pengakuan, pengukuran dan pengungkapan pendapatan pada rumah sakit umum daerah kota mataram. Jurnal riset mahasiswa akuntansi, 2(1), 29–42. Https://doi.org/10.29303/risma.v2i1.183

Mukaromah, S., & Wahab, S. (2024). Analisis penyebab pending klaim bpjs rawat jalan guna menunjang kelancaran pembayaran pelayanan kesehatan di rsud kota bandung. Prepotif : jurnal kesehatan masyarakat, 8(2), 2876–2883. https://doi.org/10.31004/prepotif.v8i2.28764

Peraturan Menteri Keehatan Nomor 3 Tahun 2020. (n.d.).

Pranayuda, B., Haryanti, I., Utomo, Y., & Madiistriyatno, H. (2023). Analisis Penyebab Pending Klaim Pasien BPJS Kesehatan dalam Pengajuan Klaim di Rumah Sakit Umum Persahabatan. Blantika: Multidisciplinary Journal, 1(4), 305–313. https://doi.org/10.57096/blantika.v1i4.44

Putri, F. A., & Dhamanti, I. (2025). Analisis faktor penyebab pending klaim bpjs kesehatan pasien rawat inap di rumah sakit : studi literatur. 6.

Ramadhania, S., & Novianty, I. (2020). Pengaruh Kompetensi Sumber Daya Manusia terhadap Peningkatan Akuntabilitas Kinerja Instansi Pemerintah.

Samsu, S. (2013). Analisis pengakuan dan pengukuran pendapatan berdasarkan psak no. 23 pada pt. Misa utara manado.

Sari, i. P. P., yulianis, f., & aini, r. (2023). Analisis pengakuan pendapatan klaim asuransi kesehatan berdasarkan psak 23 pada rumah sakit umum (rsu) ‘aisyiyah padang. Jurnal menara ekonomi : penelitian dan Kajian Ilmiah Bidang Ekonomi, 9(2). https://doi.org/10.31869/me.v9i2.4855

Talkah, I. K., Asiani, G., & Zaman, C. (2025). Analisis pengajuan klaim badan penyelenggara jaminan sosial kesehatan di rumah sakit. 10.

Thiono, A. L., Tinangon, J. J., & Datu, C. V. (2025). Analysis of recognition, measurement, recording and presentation of revenue at the regional general hospital of banggai laut.

Downloads

Published

2025-12-05

How to Cite

Aulia, L. A., & Bambang. (2025). Analisis Pengakuan Pendapatan Klaim BPJS Kesehatan Di Rumah Sakit Universitas Mataram. Jurnal Riset Mahasiswa Akuntansi, 5(4), 519–534. https://doi.org/10.29303/risma.v5i4.2251