Does Story Telling Marketing Influence Consumer Purchase Decisions? A Case of A Classic Mocktail Made From Salak Bean Coffee
Keywords:
Story Telling Marketing, Consumer Purchase Decision, Classic Mocktail, Salak Seed CoffeeAbstract
Storytelling Marketing is usually used in marketing service products or tourism products for the purpose of emotionally influencing consumer decisions in buying the products sold. However, this is different from the usual products, in this case aiming to measure whether storytelling marketing effectively influences potential consumers to buy classic mocktail beverage products made from salak bean coffee. The data collection technique uses purposive sampling, with the target being mocktail connoisseurs. The data collection instrument used a questionnaire. While the data analysis method uses, simple regression, correlation and coefficient of determination. The results showed that there was an influence between story telling marketing and consumer purchasing decisions, besides that the resulting correlation was strong, then the contribution of the story telling factor was significant to consumer decisions in buying mocktails with the basic ingredients of snake fruit coffee.
References
Algiffary, M. A., Wahab, Z., Shihab, M. S., & Widiyanti, M. (2020). Pengaruh Celebrity Endorser, Online Advertising dan Word of Mouth terhadap Minat Beli Konsumen pada E-Commerce Tokopedia. AMAR (Andalas Management Review), 4(2), 16-31.
Anwar, H., Septiani, S., & Nurhayati, N. (2021). Pemanfaatan kulit pisang kepok (musa paradisiaca l.) sebagai subtitusi tepung terigu dalam pengolahan biskuit. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 4(2), 315-320.
Ayuni, N. W. D., Adiaksa, I. M. A., & Komala, I. G. A. M. K. (2017). Analisis Kepuasan Pelanggan Terhadap Produk Kopi Biji Salak. Jurnal Bisnis dan Kewirausahaan, 13(2), 120.
Dahlianah, I. (2015). Pemanfaatan sampah organik sebagai bahan baku pupuk kompos dan pengaruhnya terhadap tanaman dantanah. Klorofil: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Pertanian, 10(1), 10-13.
Denning, S. (2006). Effective storytelling: strategic business narrative techniques. Strategy & leadership, 34(1), 42-48.
Ernawati, S., & Koerniawan, I. (2023). Pengaruh Label Halal Dan Kesadaran Halal Terhadap Minat Pembelian Konsumen Pada Produk Umkm Di Kota Bima. E-Bisnis: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 16(1), 207-215.
Fongo, P., Fanggidae, R. E., & Fanggidae, R. P. (2019). Pengaruh Storytelling terhadap Keputusan Pembelian pada Aplikasi Belanja Online Tokopedia. In Seminar Nasional Manajemen Bisnis APSMBI (Vol. 15).
Kaufman, B. (2003). Stories that sell, stories that tell: effective storytelling can strengthen an organization's bonds with all of its stakeholders.(Communication). Journal of Business Strategy, 24(2), 11-16.
Kotler, Philip and Kevin Lane Keller. (2016). Marketing Management. 15th Edition New Jersey: Pearson Pretice Hall, Inc.
Maino, G. P., Sepang, J. L., & Roring, F. (2022). PENGARUH INOVASI PRODUK, PERSEPSI HARGA DAN PROMOSI TERHADAP MINAT BELI PADA VEREL BAKERY AND COFFEE. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 10(1), 184-190.
Mustika, M. A. C. (2023). Pengaruh Customer Experience dan Variasi Produk Terhadap Minat Beli Ulang Produk Mixue Ice Cream And Tea di Kota Bandar Lampung. Journal Strategy of Management and Accounting Through Research and Technology (SMART), 2(2), 35-46.
Peter, J. P., & Olson, J. C. (1990). Consumer behavior and marketing strategy.
Puspita, C. M., & Budiatmo, A. (2020). Pengaruh harga dan kualitas produk terhadap keputusan pembelian dengan minat beli sebagai variabel intervening (Studi pada Rocket Chicken Wolter Monginsidi Di Kota Semarang). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 9(3), 268-275.
Raharja, K. T., Chabibah, A. N., Sudarmayasa, I. W., & Romadhoni, I. F. (2021). Pembuatan boba kopi biji salak sebagai pangan fungsional sumber antioksidan. Jurnal Technopreneur (JTech), 9(1), 7-13.
Sulistiyanto, Y., Sustiyah, S. Z., & Satata, B. (2016). Pemanfaatan Kotoran Sapi Sebagai Sumber Biogas Rumah Tangga Di Kabupaten Pulang Pisau Provinsi Kalimantan Tengah. Jurnal Udayana Mengabdi, 15(2), 150-158.
Utomo, A. Z., & Dwiyanto, B. M. (2022). Pengaruh Green Marketing Dalam Sosialisasi “Diet Kantong Plastik” Terhadap Keputusan Pembelian Pada Produk Eco Bag (Tas Belanja Ramah Lingkungan) Alfamart Melalui Minat Beli Sebagai Variabel Intervening (Studi pada Konsumen Alfamart di Kabupaten Pati). Diponegoro Journal of Management, 11(5).
Wahyudi, J., Prayitno, H. T., & Astuti, A. D. (2018). Pemanfaatan limbah plastik sebagai bahan baku pembuatan bahan bakar alternatif. Jurnal Litbang: Media Informasi Penelitian, Pengembangan dan IPTEK, 14(1), 58-67.
Yudistirani, S A., L Saufina, S Mulatsih, 2015, Desain Sistem Pengelolaan Sampah Melalui Pemilahan Sampah Organik Dan Anorganik Berdasarkan Persepsi Ibu-Ibu Rumah Tangga, Jurnal Konversi, Volume 4, No2 Oktober 2015, hal 29-42.
Yunus, M. (2018). Rancang Bangun Prototipe Tempat Sampah Pintar Pemilah Sampah Organik Dan Anorganik Menggunakan Arduino. Proceeding Stima, 1(1), 340-343.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pearl Loesye Wenas, Frans V. Rattu, Yurike S. Lewan, Fonny Sangari, Mikhael C. S. Mangolo, Jufrina Mandulangi, Benny Irwan Towoliu
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.